Induló foglalkozások


Egyéni és csoportos jógaterápia

Egyéni és csoportos jógaoktatás

Ájurvédikus alkat szerinti jógagyakorlás

Komplex életmód tanácsadás

Vélemények


 

 

Hírlevél / Regisztráció

Szeretnél jelen lenni a jógaterápia világában?

Szeretnél információkat kapni és letölteni?

 

Regisztráció

Regisztrált tagjaink számára gyakorlati, speciális információk válnak elérhetővé és külön kérésre hírlevelet is küldünk.

 

Már regisztráltál? Jelentkezz be!

Bejelentkezés

Orvosi cikkek a jóga hatásairól

 

 

►A jóga hatékonyan csökkenti a magas vérnyomást

Wolfgang Mayer-Berger, Klinik Roderbirken der Deutschen Renterversicherung, Germany - EuroPREVENT tudományos konferencia, 2010.

 

A vizsgált személyek koszorúér betegségben szenvedtek, és vagy infarktus után, vagy koszorúér tágítást követően kerültek szanatóriumba. A tanulmányban 340 olyan férfibeteget vizsgáltak, akiknek emelkedett vérnyomásuk volt, ezért 2-3 féle vérnyomás csökkentő szert szedtek, ennek ellenére továbbra is magas vérnyomást mértek náluk. A jóga gyakorlást hetente ötször végezték, nagy szerep jutott a relaxációnak és a légző gyakorlatoknak, valamint a légzés szinkronnal végzett ászanáknak.

A kontroll csoportban progresszív izomrelaxációs gyakorlatokat alkalmaztak. A kutatók véletlenszerű sorrend szerint osztották be a szívbetegeket az egyik vagy másik csapatba.

Eredmény:

A magas vérnyomásban szenvedők vérnyomása a jóga hatására 21,2 Hgmm értékkel lett alacsonyabb, míg az izomrelaxációs gyakorlatokat végzőknél csak 12,6 Hgmm-rel mérséklődött.

 

►A meditáció öregedést gátló és immunerősítő hatása

Jacobs TL, Epel ES, Lin J, Blackburn EH, Wolkowitz OM, Bridwell DA, Zanesco AP, Aichele SR, Sahdra BK, MacLean KA, King BG, Shaver PR, Rosenberg EL, Ferrer E, Wallace BA, Saron CD 
Intensive meditation training, immune cell telomerase activity, and psychological mediators. [Journal Article, Multicenter Study, Randomized Controlled Trial]
Psychoneuroendocrinology 2011 Jun; 36(5):664-81.

 

A vizsgálatokba 60 gyakorlott, 21-70 év közötti, rendszeresen meditáló egyént vontak be, három hónapra. Harminc személy intenzív meditációs gyakorlatokon vett részt (körülbelül napi hat órában), a  másik harminc fő kontrollként szolgált (a két csoportba történő beválasztás véletlenszerűen történt.) Mind a hatvan főnél pszichológiai vizsgálatokat végeztek a vizsgálat elején, közepén és végén, és vért vettek tőlük.

Az eredmények szerint az intenzív meditációt végzőknél javult a vizuális észlelőképesség, egy-egy feladat megoldása közben éberebbek voltak, jobban tudtak összpontosítani, így jobb eredményeket is értek el (a kontroll csoporthoz képest). Ez a felfokozott éberség a meditációs tréning után még öt hónapig megmaradt.
 
Ennél sokkal izgalmasabb, hogy kiderült: a meditációnak a sejtek öregedését gátló hatása is van. A vérmintákból kimutatták, hogy az immunrendszer sejtjeiben, a fehérvérsejtekben olyan változás történt, amely elősegíti azt, hogy tovább életben maradjanak. Azt figyelték meg, hogy a sejtekben megnőtt egy enzim, az úgynevezett telomeráz aktivitásának szintje (aktívabb lett az enzimet kódoló gén működése). A telomeráz enzim működésének lényege, hogy lassítja a sejtek genetikai anyagának a pusztulását, mert "újragyártja" a kromoszómák végein lévő és állandóan kopó "védősapkákat", az úgynevezett telomérákat.
 
 
A telomérákkal kapcsolatos kutatásokért ítélték oda 2009-ben az orvosi-élettani Nobel-díjat. A díjazottak egyike, Elizabeth H. Blackburn (University of California San Francisco) ott van a mostani eredményről szóló cikk szerzői között.
 
A kutatók hangsúlyozzák, hogy a meditáció nem közvetlen módon vezetett a sejtek hosszabb túléléséhez . Inkább arról van szó, hogy a meditáció miatt kialakuló pozitív érzelmi, pszichológiai változások hatására módosul a telomeráz enzim szintje.
 
Az eredmény fontos lépés a pszichoszomatikus jelenségek, a lelki és a testi folyamatok összekapcsolódásának megértése felé. Egyre többet tudunk arról, hogy a negatív stressz számos betegség kialakulásában szerephez juthat. Néhány éve az is kiderült, hogy hosszú időn át tartó stressz hatására csökken a telomeráz enzim aktivitása. Emiatt a sejtek gyorsabban elöregszenek és elpusztulnak.
 
A pozitív gondolkodás viszont segíthet a megküzdésben. A meditáció csökkenti a szorongást, aggódást, és elősegíti a jó közérzet kialakulását. A csökkenő stressz vezethet a sejtszintű változásokhoz. A hosszabb életidejű immunsejtek aktívabb immunműködést tesznek lehetővé, egy aktívabb immunrendszer pedig hatékonyabban képes harcolni a betegségek ellen.
 

►A meditáció hatása különböző agyterületekre
(forrás: Transzcendentális meditáció honlapja)
 
Agykutatók az alábbiakat találták meditáló személy koponya MR vizsgálata során:
 
1.: A meditáció gyakorlása során az amygdala, a "félelem-központ" aktivitása csökkent,
2.: A homloklebenyi agyterület (narancssárga színnel jelölve a felvételen)
aktivitása nőtt.

Ezzel szemben a stressz "elnyomja" a homloklebenyi agyterületet, így kevesebb vér jut ezekhez agyi központokhoz. A homloklebeny felelős felelős többek közt érzelmekért, a viselkedésért, a döntéshozatalért - egyszóval amolyan, az egész lényünkre kiterjedő ellenőrző központként is jellemezhető. A homloklebenyi aktivitás csökkenése előfeltétele a depresszió megjelenésének, illetve a jellembéli torzulás is erre vezethető vissza. A legújabb kutatási eredmények már az akaraterőt is a homloklebennyel párosítják.
Meditáció gyakorlata során - már néhány percet követően - jelentkező rendkívül mély, éber nyugalom természetes módon váltja ki az agyi aktivitás változását, így agyfiziológiai szemszögből ez magyarázza , hogy a meditáció széles körű változásokat, javulást eredményez a pszichoszomatikus eredetű betegségek esetében.